کاهش غلظت چهار پروتئین درخون بیماران مبتلابه دیابت نوع 1

 30 ژوئیه 2015- دربیماران مبتلا به دیابت نوع 1، غلظت 4 پروتئین موجود در خون که از حمله ی سیستم  ایمنی به بافتها جلوگیری می کنند، بطورقابل توجهی کاهش یافته است.

 درمقابل، غلظت این پروتئین ها در خون بستگان درجه ی اول این بیماران، که دارای برخی از ژنهای پر خطر هستند اما به این بیماری مبتلا نشده اند، بالا می باشد.

دکتر sheمدیر مرکز بیوتکنولوژی و پزشکی ژنوم در کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه Georgia Regentsمی گوید: در افراد سالمی که این ژنهای خطر وجود ندارد، غلظت چهار پروتئین: IL-8; IL-1Ra; MCP-1  و MIP-1βبالا می باشد.

 نتایج این تحقیق درمجله ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر گردید.

دکتر sheمی گوید: این یافته ها نشان می دهد استفاده از این 4 پروتئین می تواند از ابتلا کودکان درمعرض خطر به بیماری دیابت نوع 1 جلوگیری کند، همچنین دانشمندان از این پروتئینها بعنوان بیومارکرهای جدید در خون افراد در معرض خطر برای تشخیص، پیش آگهی و مدیریت بیماری استفاده خواهند کرد.

دانشمندان درمجموع 13 سیتوکین و کیموکین را که مولکولهای پیام رسان در تنظیم  پاسخ سیستم  ایمنی هستند، بررسی کردند. آنها ابتدا نمونه های خونی 697 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 را بررسی کرده و با نمونه های خونی 681 فرد فاقد آنتی بادی علیه سلولهای بتا (مشخصه ی این بیماری خود ایمنی) مقایسه نمودند. سپس دانشمندان نمونه های خونی گروه بیشتری از افراد را که شامل 1553 کودک مبتلا به دیابت نوع 1 و 493 فرد فاقد آنتی بادی علیه سلولهای بتا بود را بررسی کردند.

در این مطالعه ی گسترده، آنها متوجه ی کاهش این 4 نوع پروتئین درتمام بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 شدند.

دکتر Purohitنویسنده ی اول این پژوهش می گوید: سلولهای پانکراس بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 قادر به ترشح مقادیر کافی از این  پروتئینها نیستند درحالیکه بطور طبیعی  بدن ما  قادر به ترشح  میزان کافی از این سیتوکینها برای جلوگیری از حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای خودی می باشد.

چنانچه غلظت این چهار پروتئین در سرم خون افرادیکه  دارای سه  ژن  شناخته  شده ی خطر ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، بالا باشد احتمال ابتلا آنها به بیماری دیابت نوع 1 کاهش می یابد. این موضوع نشان می دهد غلظت مشخصی از این چهار پروتئین از ابتلا افراد به  دیابت نوع 1 حتی در افرادیکه بطور ژنتیکی جزو گروههای پرخطر هستند، محافظت می کند.

 دکتر sharmaکارشناس بیوانفورماتیک  و یکی از نویسندگان این پژوهش می گوید: چنانچه افراد  حامل ژنهای پرخطر مقادیر کافی از این پروتئینها را در بدن خود تولید نکنند به احتمال زیاد به دیابت نوع 1 مبتلا خواهند شد.

یکی از پروتئینهایی که در بیماران درغلظت کم یافت می شود، پروتئین MIP-1βاست. در مدلهای حیوانی مشخص شده است که این پروتئین  دارای تأثیر حفاظتی در برابر دیابت نوع 1 است.

درحال حاضر یک نسخه ی نو ترکیب از پروتئین IL-1Raبرای مقابله  با آرتریت روماتوئید استفاده می شود. استفاده ی این  نسخه ی نوترکیب برای مقابله با بیماری دیابت نوع 1 و 2 در دست بررسی است.

در مطالعات انسانی مشخص گردید در بیمارانی که  بیماری دیابت نوع 1 در آنها به تازگی تشخیص داده شده است و بیماری آنها رو به بهبودی است مقدار IL-1Raبیش از افرادیست که بیماری آنها رو به  بهبودی نیست.

 سیتوکین ها و کموکاین ها می توانند التهاب را افزایش یا مهار کنند- سیتوکین هایی نظیر  MIP-1βقادر به تحریک یا مهار التهاب هستند- و ترکیب مناسبی از این پروتئینها می تواند التهاب را کنترل کند. به عنوان مثال IL-1Ra، سیتوکینی است که توسط چندین سلول مختلف ازجمله سلولهای سیستم  ایمنی ترشح میشود،  این سیتوکین یک آنتاگونیست طبیعی برای التهاب تحریک شده توسط سیتوکین IL-1βاست.

دکتر sheمی گوید: ما در حال  گردآوری شواهدی هستیم که نشان می دهد هر یک از این چهار مولکول پروتئینی در آزمایشات بالینی موثر هستند و چنانچه از ترکیب آنها استفاده شود ممکن است تأثیرات  بیشتری حاصل شود.

او می افزاید: یکی از کانونهای مهم پژوهشی در گروه ما، شناسایی نشانگرهای زیستی برای بیماریهای  مختلف از جمله دیابت، سرطان و سایر بیماریها است، ما همچنین می خواهیم استراتژیهای درمانی  جدید و یا اهداف جدیدی را بر اساس کشف این نشانگرهای زیستی  بیابیم. برخی از این  13 سیتوکین وکموکینها در مطالعه ی فاکتورهای شناخته شده ی دیابت  نوع 1 بررسی شده اند، هم اکنون دانشمندان در حال بررسی نقش سایر سیتوکین ها و کموکینها هستند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/297541.php